FORGOT YOUR DETAILS?

Turbo Kulumine

SAASTUNUD ÕLI

Tolm, tahm, kütus, vesi, põlemisjäägid või metalli hõõrdumine
võivad kõik õli saastata. Isegi äärmiselt pisikesed osakesed õlis
võivad turbokompressorile selle tohutu töökiiruse tõttu põhjustada
tõsist kahju.

MÕJUD

  • Ka väikseim õlis leiduv võõrkeha võib laagrit kriimustada (joonis 1).
    Turbokompressori kolvirõngad võivad töö käigus tõsiselt kuluda.
    Kulunud kolvirõngad ei suuda enam turbokompressorit piisavalt
    isoleerida, mistõttu pääseb õli turbiini poolele, mis võib suurenenud
    õlitarbimise tõttu eralduda.
  • Kulunud laagrite tõttu suureneb pöörleva detaili kuullaagri lõtk.
    See põhjustab loksumist ning turbiini rootori või labamasina põrkumist
    masina kestaga (joonis 2). Selle tagajärjel võib telg murduda.
  • Telje laagri muhvil on näha sooned.
  • Sooned või hõõrdumisjäljed on telje laagril märgatavad.
  • Õli tagasivoolutee ummistumise tõttu ei pääse turbokompressorisse
    voolanud õli sealt enam välja ning surutakse hoopis turbiini poolele.
    Turbiini poolel võib õli teljele kõrbeda ja sinna kogunema hakata (joonis 3).
    Õlist tekkinud söestunud kihi tõttu võivad laagripesa ja kolvirõngad
    oluliselt kuluda.
  • Turbokompressori teljel, laagrite asukohtadel on näha selged
    kulumisjäljed (joonis 4).

PÕHJUSED

  • Kui hoolduste vahed venivad liiga pikaks ei suuda õlifilter õli enam
    piisaval määral filtreerida. Sellisel juhul lähevad mustuseosakesed
    läbi õlifiltri klapi otse mootori ringlusesse.
  • Kui mootor pannakse tööle ummistunud õlifiltriga ei ole väikeseid
    hõõrduvaid osakesi võimalik õlist filtreerida.
  • Kui silindri otsa tihend või õlijahuti lekkib, sattub õli hulka vesi,
    mis õli lahjendab. Nõnda väheneb selle mahutavus.
  • Kui mootor parandati, ent jäeti enne monteerimist korralikult puhastamata,
    sattub mootorisse mustus veel enne kui see esimest korda tööle pannakse.
  • Kompressori õhujahutit ei vahetatud välja. Kogunenud mootoriõli,
    varasemast kahjustusest põhjustatud killud või osakesed leiavad
    tavaliselt ajajooksul oma tee mootorisse.
  • Kui mootor on olulisel määral kulunud, leiab õliringluse kaudu oma
    tee turbokompressorisse ka kulumise tagajärjel tekkinud peamiselt
    metallist puru.
  • Kui mootoris esineb põlemisprobleeme võib põlemata kütus samuti lõpuks
    õli sisse jõuda. Sellise lahjenemise tulemusena väheneb õli mahutavus.

joonis1

joonis2

Joonis3

TOP